Wat gebeurt er daarna?
Na het overlijden van een dierbare komt er veel op je af. Naast het emotionele aspect moeten er ook praktische zaken afgehandeld worden, zoals bankzaken en verzekeringen. We begrijpen dat dit een overweldigende taak kan zijn in een periode van rouw. Als uitvaartbegeleider zijn we er om je hierbij te ondersteunen als onderdeel van onze dienstverlening.
Rouw- en verliesverwerking
Loop je vast in je gevoel van gemis? Lukt het je niet om de draad zelf op te pakken? Maak je je zorgen om de gevoelens van je kind? Of die van je partner? Ook op het gebied van rouw en verlies helpen wij je op weg en brengen je, als je dit wenst, graag in contact met één van onze rouwbegeleiders of coaches.
Voor wie de behoefte heeft zijn er in onze regio ook verschillende activiteiten in de vorm van koffieochtenden, seizoenswandelingen en lotgenotengroepen. We informeren je hier graag over.
Ontzorgen door nazorg
Als we je begeleiden, ontvang je van ons een wachtwoord waarmee je op onze website in kunt loggen. Je komt dan in het NabestaandenLoket van jouw dierbare.
In dit nazorgdossier kun je alle opzeggingen, naamswijzigingen en contractovernames op één plek regelen. Je selecteert heel eenvoudig de organisaties waar je zaken wilt opzeggen of naamswijzigingen wilt aanvragen.
In dit dossier vind je verder alle benodigde informatie rondom het afwikkelen van de nalatenschap.
Overige regelzaken
- Administratieve zaken: Naast de zaken die via het NabestaandenLoket worden geregeld, moeten bijvoorbeeld bankzaken worden geregeld, zoals het openen van een nalatenschapsrekening, het afhandelen van lopende rekeningen, en het verdelen van het vermogen van de overledene.
- Nalatenschap afwikkelen: De nalatenschap van de overledene moet worden afgewikkeld. Dit omvat het verdelen van bezittingen en eigendommen volgens het testament of de wet, het aflossen van eventuele schulden, en het aanvragen van een verklaring van erfrecht.
- Sociale media en digitale nalatenschap: Het is aan de nabestaanden om te beslissen wat te doen met de sociale media en digitale accounts van de overledene. Deze accounts kunnen vaak worden verwijderd, overgedragen of er kunnen herinneringspagina’s worden gecreëerd.
- Notaris en testament: Als er een testament is opgesteld, moet dit worden uitgevoerd door een notaris. Het is belangrijk om te controleren of alle wensen van de overledene zoals vermeld in het testament worden gerespecteerd.
- Uitkeringen en verzekeringen: Nabestaanden moeten contact opnemen met verzekeringsmaatschappijen en uitkerende instanties om uitkeringen of verzekeringen te claimen. Als uitvaartbegeleider nemen wij contact op met de verzekeraar rondom de uitvaartverzekering.
- Belastingen: Afhankelijk van de situatie kunnen er fiscale verplichtingen zijn, zoals erfbelasting. Het is belangrijk om te onderzoeken welke belastingen van toepassing zijn en deze op tijd af te handelen.
Vraag om hulp
Deze periode na de uitvaart kan zowel emotioneel als praktisch uitdagend zijn voor nabestaanden. Het is normaal dat je je overweldigd voelt en dat het tijd kost om alles af te handelen. Het is belangrijk om steun te zoeken bij familie, vrienden of professionals die kunnen helpen bij het omgaan met deze zaken.
Als uitvaartbegeleiders hebben wij ook contacten met verschillende hulpverleners en rouwcoaches. We brengen je graag met hen in contact als je dat wenst.